Etatsleder Ellen de Vibe i Plan- og bygningsetaten.

60 tiltak som skalforenkle byggesaker

Plan- og bygningsetaten lanserte tirsdag 60 måter å gjøre byggesaksbehandlingen i Oslo bedre.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Senhøsten 2012 ble et samhandlingsprosjekt for bedre byggesaksprosesser opprettet i Oslo. Siden den gang har Arkitektbedriftene i Norge, Norsk Eiendom, Byggenæringens landsforening (BNL), Direktoratet for byggkvalitet og Plan og bygningsetaten jobbet målrettet mot en ny og bedre hverdag for byggesaksbehandling.

Gjennom det første Storbrukerforumet 4. desember 2012 og fire strategimøter siden, har byggesaksutfordringene i Oslo blitt identifisert og forsøkt løst i samarbeid.

Stryk på samspill

Tirsdag kunne bidragsyterne i prosjektet møtes i et nytt Storbrukerforum, med en sluttrapport for BBS-prosjektet 2013 (Bedrebyggesaksbehandling) i hånden og en plan med 60 gode grunner til optimisme rundt fremtidig byggesaksbehandlingen i hovedstaden.

Plan- og bygningsetatsleder Ellen de Vibe åpnet forumet i etatens lokaler i Oslo.

– Plan- og bygningsetaten fikk kraftig kritikk høsten 2012 for dårlig samspill med bransjen. Vi ble klar over at vi har et stort forbedringspotensial, og det har vært nyttig å gå inn i en konstruktiv og god dialog med bransjen. Jeg opplever at samarbeidsprosjektet har skapt gjensidig forståelse for våre ulike roller, lovverkets rammer og vår felles oppgave med å bygge en funksjonell og vakker by, uttaler de Vibe i forbindelse med sluttrapporten

Fire samhandlingsgrep

Avdelingsdirektør Karen Marie Glad Visnes i Plan- og bygningsetaten tok ordet etter innledningen med presentasjon av Samhandlingsprosjektet Bedre byggesaksbehandling.

– Bransjen etterlyser mer informasjon, dialog og veiledning rundt kommunal byggesaksbehandling, sa Visnes til den fremmøtte forsamlingen hos Plan- og bygningsetaten.

– I BBS-prosjektet har vi jobbet etter fire strategiske grep: Aktiv dialog, felles kompetansebygging for etaten, tiltakshavere og ansvarlige søkere, selvbetjente brukere og varig brukerdialog, sa Visnes.

60 måter å bli bedre

En liste på 60 konkrete tiltak fordelt på veiledning, kommunikasjon og prosessforenkling er skissert etter samarbeidet. Flere tiltak er allerede fullført, og nye veiledningsdokumenter er ute på høring.

Ketil Krogstad i Direktoratet for byggkvalitet påpekte tørt under sitt innlegg til Storbrukerforumet:

– Hvis noe går galt i dette landet, så er det gjerne her i Oslo det skjer.

At den kommunale byggesaksbehandlingen forbedres med utgangspunkt i hovedstaden, er kanskje ikke så unaturlig.

Les mer i årets første papirutgave av Byggeindustrien.

Se de foreslåtte tiltakene her.

Se Oslo kommunes dokumentsamling fra Storbrukerforumet her.

Powered by Labrador CMS