Når Julie Christine Rekdal (18) er ferdig med videregående neste år, kan hun slå i bordet med både fagbrev som betongarbeider og generell studiekompetanse.
- Yrkes- og studiekompetanse innen utdanningsprogrammet Bygg- og anleggsteknikk (YSK) er et opplæringstilbud for elever som ønsker å jobbe praktisk med byggfag og samtidig har interesse for teoretiske realfag.
- YSK egner seg godt for elever som vil bli sivilingeniører, ingeniører eller arkitekter, og de får kompetanse som er spesielt etterspurt i både privat og offentlig sektor.
- På fire år får elevene både yrkeskompetanse (svennebrev/fagbrev) og studiekompetanse med fordypning i matte og fysikk. De to siste årene er elevene lærlinger i bedrift og får utbetalt lærlingelønn.
- Etter endt studieløp er elevene både kvalifisert til å gå rett ut i jobb, eller til studier ved høyskole eller universitet.
Kilder: akershus.no, vilbli.no
PS! 1. mars er fristen for å søke videregående opplæring
Bærumsjenta er betonglærling hos Stenseth & RS, og gjennomfører et fireårig utdanningsløp som gir både yrkes- og studiekompetanse, også kjent som YSK. I midten av januar startet hun å jobbe på ett av de store byggeprosjektene i Bjørvika i Oslo.
Her bygger betongentreprenøren en sammenhengende felles kjeller over to plan for boligkompleksene Eufemias Hage og Eufemias Plass for Oslo S Utvikling. Over 40 mann – og altså én kvinne – jobber på det gigantiske betongprosjektet på over 40.000 kvadratmeter, som gradvis ferdigstilles fra høsten 2017 og utover.
Blir godt ivaretatt
Når Byggeindustrien møter Julie på byggeplassen en bitende kald januardag, jobber hun sammen med stikkeren for å måle ut akser og kotehøyder. Deretter står forskalingsarbeid og støping for tur. Etter et halvt år som lærling og allerede med erfaring fra flere store prosjekter i hovedstaden, har hun funnet seg godt til rette.
– Jeg trives veldig bra med arbeidsoppgavene og kollegene. Både som lærling og den eneste jenta på byggeplassen blir jeg godt ivaretatt, men det kan skje at jeg blir litt undervurdert. Da er det bare å bevise at jeg duger, sier Julie.
Vil bli ingeniør
Hun fikk lærlingeplass hos Stenseth & RS i fjor sommer, etter to år på bygg- og anleggsteknikk YSK ved Nesbru videregående skole i Asker. Da hadde hun allerede vært utplassert hos entreprenøren i flere perioder i løpet av VG1 og VG2.
– Planen min er å bli ingeniør. YSK gir veldig bra kompetanse med både fagbrev og studiekompetanse på fire år, og jeg tror jeg kommer lenger foran i køen på arbeidsmarkedet enn de som bare tar teoretisk utdanning. Dessuten lærer jeg mange praktiske ferdigheter som kommer til nytte når jeg skal flytte hjemmefra, sier hun.
Hun innrømmer at det er et intensivt utdanningsløp. – Det er lange skoledager med krevende realfag, og feriene er også mye kortere enn for andre elever i videregående. Det vil likevel være verdt det når jeg er ferdig. Da er planen å studere videre på NTNU, sier hun.
Ettertraktet
HR-sjef Jon Jevne i Stenseth & RS bekrefter at YSK-elevene er attraktive kandidater når bedriften skal rekruttere lærlinger.
– Vi er veldig godt fornøyd med de YSK-elevene som er lærlinger hos oss. Dette er motiverte og attraktive kandidater, som gjør en veldig god innsats både på arbeidsplassen og på skolen. Det er imidlertid en «risiko» for at disse lærlingene fortsetter med videreutdanning etter bestått fagbrev, og at vi ikke får dra nytte av dem som fagarbeidere, sier han.
Jevne understreker likevel at han ikke ser på det som en hemsko for å rekruttere YSK-elever.
– Noen fortsetter i fast jobb, mens andre slutter for å studere videre. Det kan også skje at de kommer tilbake til oss om noen år som ferdigutdannnet ingeniør. Uansett mener jeg at vi som arbeidsgiver har et samfunnsansvar for å gi disse lærlingeplass, sier han.
HR-sjefen bekrefter at det i perioder har vært enklere å få tak i YSK-lærlinger, enn ordinære lærlinger.
– Dette henger sammen med at det ikke har vært nok elever å ta av, noe som igjen skyldes flere forhold, blant annet anseelse og status til yrkesfag. Både negativ medieomtale og det faktum at veldig mange av dagens unge mangler praktisk erfaring – og derfor har vanskelig for å se for seg et praktisk yrke, kan være noe av forklaringen, mener han.
Rekrutterer bredt
Betongentreprenøren, som har hovedkontor i Åros i Røyken, har 125 ansatte. De rekrutterer lærlinger på flere arenaer, blant annet gjennom opplæringskontorene, via Nordic Academy som samarbeider med NAV om å gi unge praksisplass, samt gjennom direkte kontakt med videregående skoler som har bygg- og anleggsteknikk på programmet.
– Vi har slitt litt med å få tak i lærlinger de siste årene, og vi skulle gjerne hatt flere. Det henger nok også sammen med søkningen til skolene med yrkesfag. For tiden har vi seks lærlinger, hvorav to YSK-elever. Dette er et kontinuerlig arbeid som vi jobber med hele året, sier Jevne.
Han roser samarbeidet med Nesbru videregående skole, som har anbefalt begge YSK-lærlingene som for tiden hos Stenseth & RS. Han forteller også at de får inn kandidater på anbefaling fra kjente og ansatte i firmaet.
– Arbeidet med lærlinger er noe vi prioriterer, og vi setter av ressurser både ute på prosjektene og på kontoret. Vi jobber også med å gi dem nok erfaring og kompetanse frem mot fagprøven. Da flytter vi dem til prosjekter hvor de kan få den erfaringen de eventuelt mangler hvis det må til. Vi ser også at enkelte trenger litt ekstra tett oppfølging når motivasjonen daler – det kan nemlig skje. Da tar vi en ekstra peptalk med dem, slik at de kommer inn på riktig spor igjen, avslutter Jevne.