Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) lagde i fjor en risikoanalyse for tunnelbranner. Den viser at det de siste åtte årene i snitt har vært 21 branner i året i norske tunneler. DSB-analysen omfatter 67 tunneler. Som under bussbrannen tirsdag i Gudvangatunnelen er det tunge kjøretøy som er mest utsatt. Ved sju av 12 branner var tyngre kjøretøy involvert. Pressen fikk bli med med inn i Gudvangatunnelen onsdag ettermiddag. Gudvangatunnelen kommer trolig til å bli stengt i flere uker etter den voldsomme bussbrannen tirsdag.
Foto: Arne Veum / NTB scanpix
148 tunneler må utbedres for å oppfylle EU-krav
Ved utgangen av året vil det fortsatt være 148 riksveitunneler i Norge som må utbedres for å oppfylle sikkerhetskravene som EU stiller.
Denne artikkelen er over fem år gammel
– Våre foreløpige beregninger sier at vi skal bruke 8 milliarder kroner fram til 2019 på tunnelene som omfattes av direktiv og forskrift. Dette er en stor utfordring, men vi tror i dag at vi skal klare å overholde fristen, sier sjefingeniør i Statens vegvesen, Gudmund Nilsen til NTB.
Frist til 2019
EUs tunnelsikkerhetsdirektiv fra 2007 setter 1. april 2019 som frist for at alle tunneler over 500 meter skal ha gode nok ventilasjonssystem og slokkeutstyr, samt styringssystemer som gjør det mulig å stenge tunneler ved ulykker eller brann.
– Vi står igjen med 148 tunneler som skal sikres i henhold til dette direktivet. I disse tunnelene vil vi også ta igjen vedlikeholdsetterslep, sier Nilsen.
Da har Vegdirektoratet strøket 42 tunneler av den opprinnelige på 200 riksveitunneler som trenger utbedring.
– Her vil vi gjøre begrensede tiltak. Dette fordi disse tunnelene enten skal stenges, bli avløst av andre veiløsninger eller omklassifiseres. Her gjør vi minimumstiltak, sier Nilsen.
21 branner i året
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap lagde i fjor en risikoanalyse for tunnelbranner. Den viser at det de siste åtte årene i snitt har vært 21 branner i året i norske tunneler. De fleste av dem er små og har begrensede konsekvenser.
DSB-analysen omfatter 67 tunneler. Som under bussbrannen tirsdag i Gudvangatunnelen er det tunge kjøretøy som er mest utsatt. Ved sju av 12 branner var tyngre kjøretøy involvert.