Med 10 prosent lærlinger i fagarbeider-rekkene, scorer BackeGruppen høyt på lærlingstatistikkene. Totalt er 53 lærlinger er fordelt på de ulike bedriftene i konsernet. Erik Harstad er en av dem.
19-åringen er tømmerlærling hos Miljøbygg AS, et datterselskap i BackeGruppen AS. Han er lærling på avdelingen på Lillehammer, og har jobbet der i halvannet år.
I mai skal han ta svenneprøven, og deretter venter ingeniørstudier.
Annonse
– Ingeniørskolen vil kunne gi meg muligheter som prosjektleder for bygg hos BackeGruppen. Da vil jeg få ansvar for at alt går som det skal på byggeplassen, og at alt det økonomiske er i orden, sier Harstad i en pressemelding.
Lærlingen håper og tror det vil telle positivt at han ha vært lærling i Miljøbygg når han på sikt skal ut i jobbmarkedet.
– Jeg håper det er muligheter for meg i selskapet senere.
Og skal vi tro HMS/KS-leder Pål Thune i Miljøbygg, har han alle muligheter til å komme tilbake til BackeGruppen.
- Erik er et prakteksemplar av en ansatt, og er på et nivå som skulle tilsi at han allerede var en fagarbeider. Lærlingene er generelt en viktig ressurs på arbeidsplassen, og vi har så langt vært veldig heldige med de vi har tatt inn, sier Pål Thune.
I løpet av sin tid som lærling har Erik Harstad merket store forskjeller mellom skole og jobb. Hos Miljøbygg AS får han sjelden tid til å kjede seg, og det er alltid noe å gjøre. Han mener til forskjell at skolen ikke setter særlig store krav til elevene.
– Man kan ikke late seg på en arbeidsplass. Du må møte opp tidsnok. Gjør du ikke det får ikke bedriften produsert det de skal. Det er nok litt slappere på skolen, der er det lettere å bli hjemme om man er småsyk. I tillegg er det jo flott å få lønn. Min første lønning brukte jeg på en tur til Manchester for å se på fotballkamp, gliser han.
Oppfølging og oppmuntring
På byggeplassen er med på prosjekter på lik linje med fagarbeiderne. Han får endel selvråderett over arbeidet, og kan selv ta initiativ til å gjennomføre oppgaver som fører ham nærmere målet om svenneprøve. Som oftest jobber de sammen to og to, gjerne en lærling sammen med en erfaren ansatt.
– De erfarne ansatte oppfordrer til at vi skal stille spørsmål på jobb, forteller 1-åringen.
Hvert kvartal har han oppfølgingsmøte der han får han tilbakemelding fra sjef Pål Thune på progresjon.
– Det er viktig for oss at lærlingene får en god oppfølging, og vi gjør vårt beste for å sikre interessante og lærerike oppgaver, sier Thune.
10 prosent lærlinger
Under disse oppfølgingssamtalene snakkes det også om veien videre. Erik ønsker å søke på ingeniørskole på Gjøvik etter at svenneprøven er tatt, noe Thune også har oppfordret ham til.
– Vi er opptatte av å sikre at de som ønsker det får muligheter til å avansere. Erik er veldig flink og ambisiøs, så det er ingen vits å holde ham igjen. Vi håper jo at han ønsker å komme tilbake til oss etter utdanningen, sier han.
BackeGruppen har lang erfaring med å ha lærlinger, og har i år 53 lærlinger fordelt på de ulike bedriftene i gruppen. Samlet sett utgjør dette 10 prosent av BackeGruppens fagarbeidere.Sven Christian Ulvatne, administrerende direktør i Backe Entreprenør, understreker at lærlinger er viktige for BackeGruppen og for bransjen generelt.
– Ved å ta inn lærlinger er vi med på å sikre en god rekruttering til bransjen. Det gleder meg selvfølgelig å høre at flinke lærlinger som Erik trives hos oss. Det øker jo sannsynligheten for at han kommer tilbake, sier Ulvatne.