Vegdirektøren åpner Atlanterhavstunnelen

Lørdag 19. desember kl. 12.00 åpnes riksveg 64 Atlanterhavs-tunnelen. Åpningen er lagt til Øksenvåg i Averøy kommune. Det er vegdirektør Terje Moe Gustavsen som vil foreta den offisielle åpninga.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Atlanterhavstunnelen vil gi fast forbindelse mellom Averøy og Kristiansund. Ferje-sambandet Bremsnes–Kristiansund legges ned. Atlanterhavstunnelen åpner en ny port for en fortsatt positiv utvikling for Kristiansund som regionby, for Averøy som industri, jordbruks- og fiskerikommune og for Nordmøre som region. Dette vil slå positivt ut for næringslivet, idretts og kulturaktiviteter, organisasjonslivet og bosettingen.

Den første hovedplanen for Atlanterhavstunnelen ble lagt ut til offentlig ettersyn i 1988. På grunn av endrede krav til stigning i undersjøiske tunneler godkjente ikke Vegdirektoratet planen. I 1991 ga Vegdirektoratet prosjektet dispensasjon fra kravet om en konsekvensutredning. Reguleringsplanarbeidet startet opp i 2000. Bompengeavtalen ble vedtatt i Stortinget i desember 2005. De første entreprisene ble utlyst våren 2006, og arbeidet ble satt i gang i august samme året.

Riksveg 64 Atlanterhavstunnelen er delt inn i fire hovedelement; tunnel, veg Averøy, veg Kristiansund og bomstasjonen:

Veg Averøy:

På Averøy er det bygd 3 900 meter ny veg fra nytt kryss på riksveg 64 ved Bremsnes og fram til krysset ved Sveggen/Futsetra for tilknytning til Atlanterhavstunnelen

Hovedentreprenør Johs. J. Syltern AS.

Atlanterhavstunnelen:

Atlanterhavstunnelen er 5 779 meter lang. Den er 250 meter på det dypeste og får mellom Øksenvåg på Averøy og Hagelin i Kristiansund. Om lag 2 700 meter ligger i Averøy kommune.

Hovedentreprenør: Mesta Entreprenør A/S.

Veg Kristiansund:

I Kristiansund er det bygd 700 meter ny riksveg for tilknytning av Atlanterhavstunnelen til eksisterende vegnett i Kristiansund.

Hovedentreprenør Johs. J. Syltern AS.

Bomstasjonen:

Bomstasjonen ligger like etter avkjøringa til Sveggen og Futsetra på Averøy.

Hovdentreprenør Brødr. Røsand AS.

Utbyggingskostnadene er i hovedsak finansiert gjennom bompenger. I tillegg blir prosjektet tilført (i 2005-kroner):

• 127 millioner kroner i kommunale tilskudd

• 26 millioner kroner i alternativ bruk av fergesubsidier

• 35 millioner kroner i statlige midler (i 2010)

Nedbetalingstiden i utgangspunktet satt til 18 år.

Finansieringsplanen er basert på en engangsvekst i trafikken på 60 %, noe som gir en gjennomsnittlig døgntrafikk (ÅDT) på ca.1300 biler basert på dagens ferjetrafikk.

Se vår omtale på bygg.no

Powered by Labrador CMS