Flytoget på Oslo S.
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Flytoget foreslås integrert i det øvrige togtilbudet
Jernbanedirektoratet foreslår å integrere flytogtrafikken i det øvrige togtilbudet når Flytogets konsesjon går ut i 2028. Hensikten er å øke kapasiteten.
Denne artikkelen er over fire år gammel.
Bakgrunnen er at det kommer til å bli kapasitetsutfordringer i togtrafikken fram til en ny togtunnel mellom Oslo S og Lysaker er på plass midt på 2030-tallet.
Jernbanedirektoratet har nå vurdert tiltak som kan bidra til bedre utnyttelse av kapasiteten gjennom Oslo.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) omtaler forslaget om Flytoget som dramatisk.
– Det skal mye til for at regjeringen vil bidra til å legge ned det rendyrkede flytogtilbudet slik vi kjenner det i dag, sier han.
Han gir derfor Jernbanedirektoratet et tilleggsoppdrag om å skissere en ruteplan som viser hvordan et rendyrket flytogtilbud kan kombineres med økt frekvens i det øvrige togtilbudet.
Dagens konsesjonsavtale mellom staten og Flytoget AS går ut ved årsskiftet 2027/2028.