Foto: Terje Walle/Bane NOR.
Passasjervekst etter åpningen av nytt dobbeltspor
Et halvt år etter åpningen av Farriseidet-Porsgrunn på Vestfoldbanen, viser nye trafikktall at det er en passasjerøkning på 55 prosent på strekningen Skien/Porsgrunn-Larvik.
Her kan du lese Byggeindustriens prosjektomtale av prosjektet
Det nye dobbeltsporet Farriseidet-Porsgrunn, åpnet for trafikk 24. september 2018. De reisende på strekningen fikk en topp moderne og høyteknologisk bane som erstattet den gamle nedslitte banen fra 1882. Reisetiden mellom Porsgrunn og Larvik ble redusert fra 34 minutter til 12 minutter, mens strekningen Skien til Oslo ble redusert med 27 minutter.
Fantastisk respons
Responsen har vært enorm, melder Bane NOR i en pressemelding. NSBs trafikktall for perioden oktober 2018 - februar 2019 viser en gjennomsnittlig trafikkøkning på 55 prosent, eller 16 000 passasjerer i måneden. Til sammenligning er passasjerveksten for rute R11 Skien-Eidsvoll, 4,8 prosent.
Narvesen på Porsgrunn stasjon har også merket effekten av passasjerøkningen. Daglig leder fortalte til Porsgrunns Dagblad (22. februar 2019) at omsetningen i kiosken har økt med 50 prosent etter åpningen av det nye dobbeltsporet.
– Vi har opplevd en stor positiv endring siden den nye togtraséen åpnet. Det er mange flere kunder og omsetningen har økt med over 50 prosent, sa kjøpmann og eier av Narvesen i Jernbanegata, Marion Tangvald Rosland, til avisen.
Stor samfunnsnytte
Fungerende prosjektdirektør i Utbygging Vestfoldbanen i Bane NOR, Lars André Tangerås, var prosjektsjef for utbyggingsprosjektet Farriseidet-Porsgrunn. Han synes det er veldig gøy å se at responsen har vært så enorm etter åpning. Tangerås er bosatt i Skien og pendler daglig med tog til Tønsberg, så han har selv registrert at det er flere som går på toget i Skien og Porsgrunn etter åpningen.
– Syv tunneler og ti bruer måtte bygges for å føre den nye banen igjennom et svært kupert landskap. Det var utfordrende arbeid, men vi åpnet den nye banen til avtalt tid, kost og kvalitet og uten alvorlige ulykker, og det er vi veldig stolte av, sier Tangerås.