Kristianias første elektriske trikk fra Allgemeine (AEG), fotografert på Majorstuen ca. 1896.

Trikken i Oslo 125 år

Lørdag 3. mars 1894 var en merkedag i Kristianias historie. Som de første i Norden kunne innbyggerne i hovedstaden reise med en sporvogn som gikk helt av seg selv - uten en eneste hest foran.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

125 år senere frakter trikken over 50 millioner reisende, og er i dag en naturlig del av bybildet i Oslo.

– Historien om trikken er langt på vei historien om byen og byutviklingen i Oslo. Og som byen den er en del av, er trikken i dag en vital og fremtidsrettet bidragsyter til bybildet og kollektivtrafikken, sier konserndirektør i Sporveien, Torgeir Kristiansen.

Fullt
Mandag 5. mars 1894, to dager etter premieren, trykket Aftenposten en reportasje om lanseringen av det nye fremkomstmiddelet. Stuvende fullt hadde det vært fra tidlig morgen til langt over midnatt, og passasjerene ble om bord langs hele linjen, og ble gjerne med tilbake også for turens skyld. Trikken ble ledet frem av elektrisitet og var den aller første av en etter hvert stor flåte med elektriske sporvogner, som på folkemunne raskt fikk betegnelsen «Elektrikken».

Siden den gang har trikken hatt en særlig plass i hjertet til befolkningen i Oslo. I en undersøkelse Kantar/TNS gjennomførte for Sporveien sommeren 2018, svarer 78 prosent at de er positive til at Oslo skal være en trikkeby.

– I 2020 kommer de første testvognene i serien av 87 nye moderne trikker som er bestilt til Oslo. Med denne vognparken skal trikkebyen Oslo gå i møte neste jubileum, 150-årsmarkeringen for den elektriske trikken, sier Kristiansen i en pressemelding.

Inviterer til online-museum
Den elektriske trikken jubilerer i et år der Oslo er kåret til Europeisk miljøhovedstad 2019, og der trikkenettet bygges ut over store deler av Europa.

– Vi ser en utvikling der byer som aldri har hatt trikk etablerer sine første linjer, byer som har lagt ned trikkelinjene sine bygger dem opp på ny og etablerte trikkebyer utvider linjenettet. Oslo befester med kjøpet av de 87 nye trikkene sin plass blant de ekspansive byene, sier Torgeir Kristiansen.

125-årsjubileet til trikken blir markert på forskjellige måter utover i 2019. Allerede nå inviterer Sporveien inn til et online museum der du vil se bilder av trikker. Her vil du også finne nye og gamle filmer og reklamefilmer av trikken i Oslo. Samlingen bygges ut etter hvert.

Powered by Labrador CMS