Oppdelingen av kontrakten i prosjektet Drammen-Kobbervikdalen kommer etter grundige analyser og vurderinger av markedssituasjonen. Flyfoto av Drammen stasjon: Bane NOR
Bane NOR har endret kontratsstrategi for Drammen-Kobbervikdalen
Bane NORs utbyggingsprosjekt Drammen-Kobbervikdalen har valgt å gjøre endringer i kontraktstrategien. Den store entreprisen som omfattet strekningen Drammen-Gulskogen og all jernbaneteknikk er delt opp i tre entrepriser.
Denne artikkelen er over fem år gammel
- Etter innspill fra leverandørene mener vi denne tilpasningen vil treffe markedet bedre, og gi optimal konkurranse for prosjektet i Drammen, sier Henning Scheel, Kontrakt og markedsdirektør i Utbyggingsdivisjonen i Bane NOR i en pressemelding.
- Det er særlig den kompliserte anleggsgjennomføringen, med bygging samtidig som det er drift på jernbanen, som gjør denne nye kontraktstrukturen hensiktsmessig i Drammen. Med endringen legger Bane NOR opp til en god spredning på kontraktstørrelser slik at vi når flere typer aktører. Vårt formål er å engasjere markedet bredt og å sikre best mulig konkurranse for prosjektene våre, sier Scheel.
I prosjektet Drammen-Kobbervikdalen var det planlagt med tre store entrepriser, men basert på dialog med leverandørmarkedet er det nå besluttet å dele den ene i tre mindre entrepriser.
Den opprinnelige planen for strekningen Gulskogen-Drammen var å ha én stor entreprise som omfattet underbygning og jernbaneteknikk. Bane NOR har nå valgt å dele opp denne entreprisen i tre utførelsesentrepriser:
- Underbygning Gulskogen-Drammen, inklusiv stasjonene
- KL og spor for hele prosjektet
- El og tele for hele prosjektet
- Denne endringen vil ikke påvirke prosjektets fremdrift, og fører ikke til endringer i de to andre store entreprisene i prosjektet. (Totalentreprise bergtunnel og dagsone Skoger, og Totalentreprise løsmassetunnel og kulvert), skriver Bane NOR i meldingen.
Endringen kommer etter en totalvurdering av prosjektporteføljen til Bane NOR. I Moss og Drammens prosjektene vil vi med dette ha flere utførelsesentrepriser for jernbaneteknikk, samt underbygning i Drammen. I tillegg legger Bane NOR opp til en stor entreprise for jernbaneteknikk på Nykirke-Barkåker prosjektet.