Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) vil ikke utrede hyperloopbaner mellom Oslo og de skandinaviske storbyene med det første.

Solvik-Olsen avviser hyperloop-utredning

– Problemene på veinettet og jernbanen rundt byene er langt mer viktige å løse enn å ha muligheten til å bli sendt som rørpost til København en gang i året, mener samferdselsministeren.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Hyperloop

Hyperloop er et konsept for et fremtidig transportmiddel for mennesker og gods. Hyperloop skal bestå av rør med svært lavt lufttrykk, nær vakuum, slik at luftmotstanden blir liten.

I rørene ferdes kapsler drevet av lineære induksjonsmotorer, lineærmotorer. Kapslene kan frakte mennesker eller varer.

Ifølge tidlige kalkyler skal systemet kunne transportere kapslene i hastigheter over 1200 km/h.

Kilde: Wikipedia

Under et jernbaneseminar hos Multiconsult nylig, ble samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) utfordret fra salen på når arbeidet med å utrede hyperloopbane mellom Oslo og de største nabobyene i Skandinavia ville starte.

Utfra svaret å dømme trenger ikke hyperloopentusiastene skru opp forventningene med det første:

– Hyperloop er veldig kult. Men vet du hva det koster? Nei. Vet du om det virker? Nei, svarte Ketil Solvik-Olsen.

Han la til at de ønsker å basere jernbaneutviklingen i Norge på teknologi de vet fungerer og som fungerer med den jernbanen vi allerede har.

Vil løse vanlige folks problemer

Han pekte også på at det var viktig å satse på jernbane i de folketette områdene, samt å vedlikeholde og å ruste opp den eksisterende infrastrukturen for å bli kvitt tilbakevendende problemer i togpendlernes hverdag.

Overfor Byggeindustrien utdyper Ketil Solvik-Olsen sitt synspunkt:

– Jeg har ingenting imot at noen ønsker å bygge hyperloopbaner til Stockholm og København , og vi følger spent med på utviklingen. Men jeg kommer ikke til å prioritere ned noen av dagens planlagte prosjekt, sier Solvik-Olsen.

Under baneseminaret pekte han på at det aller viktigste for regjeringen på kort sikt er å løse de utfordringene som vanlige folk møter på hver dag på vei til jobb.

– Hva er det folk irriterer seg mest over? Er det å sitte fast en halvtime på E18 hver dag, eller at du må til Gardermoen for å fly til København en gang i året? Problemet på E18 er mer vesentlig for folks hverdag enn det å ha muligheten til å bli sendt som rørpost til København, sa Ketil Solvik-Olsen og la dermed hyperloop-ballen foreløpig død fra regjeringshold.

MDG vedtok utredning

Miljøpartiet De Grønne ble i mai 2017 det første norske partiet som vedtok å utrede bygging av hyperloop mellom Oslo og København.

– Det er veldig fremtidsrettet. Dette er noe som kommer, sa MDG-politiker Per Espen Stoknes til Nettavisen om forslaget om å utrede hyperloopbane mellom Oslo og København.

Ifølge Nettavisen skal en hyperloopbane mellom Oslo-København kunne dekke både godstrafikk og persontrafikk.

Turen til Danmarks hovedstad ville tatt 30 minutter og kostet en brøkdel av en flybillett.

Men billig å bygge hyperloop-banen blir det garantert ikke.

– Det er gjort et anslag for Helsinki-Stockholm som tilsier en byggekostnad på 150 milliarder kroner. Men før man har startet med byggingen, er det vanskelig å si, sa Stoknes.

Powered by Labrador CMS