Tre-felts veg vil løse problemene i Romsdalen
Tungtrafikken på E136 i Romsdalen vil slite med uforutsigbar reisetid i kritiske perioder i vinterhalvåret i mange år fremover selv med de forbedringstiltak Statens vegvesen nå iverksetter.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
På sikt vil bare ny tunnel eller et ekstra kjørefelt de fire siste kilometerne mot fylkesgrensen mot Oppland kunne sikre en forutsigbar reisetid for næringslivet i regionen, skriver vegvesen.no. Vanskelige klimaforhold med blant annet store nedbørsmengder, flere tungbilsjåfører med mangelfull erfaring og vogntog som ikke er tilpasset norske vinterforhold er noen av utfordringene på denne strekningen. Det går frem av ny rapport fra Statens vegvesen Region midt. Rapporten som er utarbeidet av Statens vegvesen Nordmøre og Romsdal distrikt peker på at selv med en forsterkning av vintervedlikeholdet på strekningen Åndalsnes Bjorli og flere informasjonstiltak mot brukerne, er det bare et ekstra kjørefelt eller tunnel som kan sikre at veien holdes åpen i de mest kritiske periodene med store nedbørsmengder. Et ekstra kjørefelt vil gjøre det lettere for tungbiler å passere når enkeltkjøretøy stopper opp. Et ekstra kjørefelt øker også muligheten for at brøytebilene ikke blir sittende fast i køen og det blir dermed lettere å holde veien åpen i de meste kritiske periodene. For selv med et godt vintervedlikehold i de bratte stigningene på E136 i Romsdalen, vil utenlandske vogntog i perioder bli stående fast på grunn av mangelfull erfaring hos sjåførene, feil fordeling av vekt på drivakslene og lite egnede dekk for kjøring på vinterføre. Et grovt kostnadsoverslag tilsier at et ekstra kjørefelt vil koste minst 50 millioner kroner i dag, mens en tunnel vil ligge ca. 250-300 millioner kroner. De årlige samfunnskostnadene ved midlertid eller stengt vei anslår rapporten til å være minst 15 millioner kroner pr år. Det ligger ikke inne penger til tre-felts veg i handlingsprogrammet for Nasjonal transportplan for perioden 2006-2015. Det betyr at en tre-felts først vil komme etter 2015, med mindre det skjer en omprioritering underveis. Her ønsker vi et samspill med politikerne, forteller distriktssjef Jan Arild Johansen i Statens vegvesen. Han forteller at de stipulerte kostnadene er basert på 2006-priser.