Hilde Tonne i DigitalNorway.
- Å vinne i globaliseringen vil kreve vonde endringer for byggenæringen
Det nye nasjonale teknologisenteret DigitalNorway skal løfte Norge opp på et internasjonalt konkurransedyktig nivå på digitalisering. Også byggenæringen må henge med.
Denne artikkelen er over fem år gammel
Under Arendalsuka i august i fjor ble det bestemt å etablere et nasjonalt toppindustrisenter for å løfte norsk konkurransekraft. Leder for forprosjektet for senteret DigitalNorway, Hilde Tonne, delte sine betraktninger med Byggedagene-publikumet i innlegget «Deling og samarbeid skaper digitale vinnere» onsdag.
– Det sies at 60 prosent av dagens teknologi vil endre seg i løpet av de neste ti årene, men jeg tror personlig at det vil være snakk om mye mer enn det, sa hun fra scenen på Plaza.
Tanken bak DigitalNorway er å utnytte de mulighetene som ligger i Norge for å vinne i den internasjonale konkurransen. Hvis man skal lykkes her, må man blant annet være best på digitale løsninger.
– Vi skal både plukke vinnere og skape vinnere på digitalisering i det norske næringslivet, sa Tonne.
I møte med Byggeindustrien understreker hun at disse vinnerne både kan finnes og skapes i byggenæringen.
– Det jeg har hørt her i dag viser en bransje som lener seg kraftig fremover. Byggenæringen vil kunne bli et batteri i fremtiden med smarte byer og sentrale byggverk som lagrer og genererer energi. Jeg mener absolutt at vi kan få digitale vinnere i byggenæringen, men det blir ikke lett. Det kommer til å kreve utskifting av både ledere og metoder, mannskap og utstyr, og det kommer til å være vondt. Men mulighetene er der, slår hun fast.