For første gang siden Prognosesenteret startet med å måle kundetilfredshet blant boligkjøperne, er det i år hele tre aktører som i fellesskap troner øverst på pallen. JM Norge har vunnet klassen de to foregående årene, men i år fikk de selskap av Backe Prosjekt og AF Gruppen som rykket helt til topps med samme poengscore.
– Kundetilfredsheten blant boligkjøperne har blitt bedre i løpet av 2016, og det er også gledelig å registrere en positiv utvikling for kundetilfredsheten over tid, sier administrerende direktør Bjørn Mangor Birkeland i Prognosesenteret til Byggeindustrien.
Annonse
Han opplever at det er knyttet stor prestisje til kåringen.
– For boligbyggerne er det å kunne levere gode produkter og gi en god kundeopplevelse et viktig konkurransefortrinn. Vi ser også at de bruker det aktivt i sin egen markedsføring, sier han.
Prognosesenterets måling av kundetilfredshet skjer i to ulike faser: Ved overlevering av boligen og i forbindelse med ettårsbefaring. Målingen fanger på den måten opp hele kundeopplevelsen fra kjøp av bolig, til man har overtatt og bodd i boligen en tid.
Best i prosjektmarkedet
Kundetilfredshetsundersøkelsen er delt i to kategorier: Prosjektmarkedet og enkeltkundemarkedet. Maksimal oppnåelig score på kundetilfredsheten (KTI) er 100.
Prosjektmarkedet er der hvor kundene kjøper bolig og tomt fra boligutvikler. Førsteplassen for 2016 ble altså delt mellom JM Norge, Backe Prosjekt AS og AF Gruppen AS. Alle tre hadde KTI-score på 76.
Vinner tredje år på rad
JM Norge er etter hvert godt vant med å ligge i tet på kundetilfredshetsmålingene, etter å ha blitt kåret til beste aktør for tredje år på rad. Selskapet kan også vise til gode enkeltresultater gjennom en årrekke.
– Vi er veldig fornøyd og stolte over at vi nok en gang blir kåret til beste aktør i prosjektmarkedet. Vi ser det som et resultat av et målrettet arbeid og et sterkt kundefokus gjennom flere år, sier Kjell Kvarekvål, selskapets direktør for markedskommunikasjon.
At han må dele pallplassen med konkurrentene Backe Prosjekt og AF Gruppen mener han bare er positivt:
– Det er bra at konkurransen om de mest fornøyde kundene blir sterkere. Det er et tegn på at bransjen løfter seg. I bunn og grunn ligger det et seriøsitetsarbeid i det å levere godt. Ikke bare selve produktet, men hele prosessen vi har med kundene, sier Kvarekvål til Byggeindustrien, like etter prisutdelingen.
I prosjektmarkedet inngår hele leilighetsmarkedet, mesteparten av småhusmarkedet og deler av eneboligmarkedet.
Beste enkeltprosjekt ble Moss Glassverk hus A2, levert av Selvaag Bolig, med en KTI-score på hele 92.
Best i enkeltkundemarkedet
I enkeltkundemarkedet har kundene sin egen tomt og velger selv leverandør og boligtype. Beste kjede i denne katgeorien ble Hellvik Hus med en KTI-score på 80.
– Det er stor spredning i resultatene blant aktørene, men gledelig å registrere at mange i dette markedet leverer svært gode resultater. 10 forhandlere/avdelinger har et KTI-resultat på 87 eller bedre, og den beste forhandleren tilhører Systemhus med et KTI-resultat på 100 – som er topp score, sier Heidi Bjørneng i Prognosesenteret.
Hun viser da til Straume Mesterbygg, som stakk av med seieren for beste kjedemedlem i enkeltkunde-/ katalogmarkedet. Dette markedet består i hovedsak av eneboliger og fritidsboliger.
Prognosesenteret måler kundetilfredshet for 38 aktører i bransjen. Noen av disse har først kommet med fra årsskiftet 2016/2017, og er derfor ikke med i konkurransen om de mest fornøyde kundene i 2016.