Tirsdag var kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner på ett av Skanskas byggeprosjekter i Oslo for å fortelle at byggesaksløsningen Fellestjenester Bygg til Altinn-plattformen får seks millioner kroner i forslaget til neste års statsbudsjett.
Verktøyet Fellestjenester Bygg - omtalt av Sanner som en nasjonal digital byggekloss - skal gjøre det enklere for IT-bransjen å utvikle gode og effektive byggesaksløsninger for folk flest og profesjonelle søkere i byggenæringen.
Annonse
Lyser ut konsesjon
Direktoratet for byggkvalitet lyser nå ut tjenestekonsesjon for IT-leverandører for å få adgang til å teste og bruke direktoratets første versjon av Fellestjenester Bygg.
Dette blir starten på en ny generasjon digitale byggesøknader.
– Vi ønsker at IT-leverandører utvikler tjenester som er rettet mot dem som skal søke om å bygge. Kommersielt interessante søknadsløsninger kan være alt fra enkle apper rettet mot privatpersoner som skal søke om å bygge uthus, til profesjonelle søknadsløsninger som kan inngå i fagsystemene til for eksempel arkitekter, sier avdelingsdirektør Ragnar Helge Jacobsen i Direktoratet for byggkvalitet i en pressemelding.
– Vi håper mange leverandører ser muligheter og søker om konsesjon selv om de ikke har tjenester klare. DiBK ønsker å gi konsesjon til alle som oppfyller minimumskravene i konsesjonsutlysningen. Konsesjon blir gitt på fem år med opsjon for utvidelse til ytterligere fem år. Leverandørene vil også få tid til å utvikle tjenestene før konsesjonstiden starter å løpe, fortsetter Jacobsen
Kvalitetskontroll av byggesøknader
Fellestjenester Bygg er en tjeneste på Altinn som skal sikre enhetlig innsending og kvalitetskontroll av byggesøknader og automatisk sjekk mot regelverket i byggesaker.
Tjenesten skal ifølge DiBK hente ut informasjon i bygningsinformasjonsmodeller (BIM) automatisk og gjenbruke denne i byggesøknadene.
– Anslagsvis 40 prosent av byggesøknadene som sendes til kommunene har mangler eller feil. Det forsinker byggeprosessen og fører til merarbeid for alle parter. Fellestjenester Bygg vil sikre at søknadene er kontrollert før de sendes til kommunene, slik at flere søknader er komplette. For kommunene betyr dette at de kan bruke mindre tid på å behandle byggesøknadene. Med automatisk regelsjekk og gyldighetskontroll, kan tiden kommunene bruker på byggesaksbehandling reduseres betraktelig, fortsetter Jacobsen.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Det tror også kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner (H).
– Feilene i byggesøknadene som i dag må rettes opp manuelt av byggesaksbehandlere, vil sjekkes automatisk opp i et nytt system. Det vil frigi tid hos byggesaksbehandlerne til større og viktigere oppgaver, sier Sanner til Byggeindustrien.
– Dette er viktig for at det skal bli raskere og billigere å bygge, og for at vi skal få høyere kvalitet i prosjektene. Når vi får digitalisert løsningene, så får vi også færre byggefeil, legger han til.
Store gevinster
Som Byggeindustrien omtalte tidlig onsdag ettermiddag, så er gevinstpotensialet er stort.
En mulighetsstudie Devoteam har gjort for direktoratet gir konservative estimater og synliggjør potensielle gevinster på henholdsvis 1,5 mrd. kroner og 1,0 mrd. kroner for kommunal sektor og byggenæringen. Samlet utgjør dette et gevinstpotensial på 2,5 mrd. kroner i løpet av 15 år.
– Et konservativt estimat på 3 timers reduksjon i tidsbruk per søknad tilsier en årlig gevinst på 127 millioner kroner hvert år for byggenæringen, sier Ragnar Helge Jacobsen i DiBK.
Hva betyr Fellestjenester Bygg for kommunene?
Alle kommuner kan motta søknader fra Fellestjenester Bygg, men full nytte av mer standardiserte og digitale søknader får ikke kommunene uten å investere i nye byggesaksløsninger som er i tråd med kravene i eByggesøknad.
KS tilbyr ferdige anskaffelsesdokumenter og bistand til kommuner som ønsker å effektivisere sin byggesaksbehandling gjennom nye og fremtidsrettede verktøy.