Ove Solheim

Nå må samferdselsministeren bestemme seg

Kryssing av Oslofjorden gjennom en tunnel ble bestemt av daværende samferdselsminister Kjell Opseth i 1995. Tunnelen ble åpnet i juni år 2000 med kun ett tunnelløp.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Ove Solheim

Tidligere sjefingeniør i Statens vegvesen

EU krever nå at Oslofjordtunnelen må sikres bedre innen 2019. Planlegging av tunnelløp nr. 2 er i full gang. Men dagens undersjøiske tunnel har fått så mye kritikk på grunn av bilbranner og hyppige stengninger, at nåværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen også bestilte en vurdering av en broforbindelse. Svaret fra Statens vegvesen kom høsten 2014 med en rapport som klart anbefaler å bygge bro.

Det er nå nesten 2 år siden rapporten ble skrevet. Og samferdselsministeren har ennå ikke bestemt seg for hvilken forbindelse vi skal ha i fremtiden.

Bakgrunn

Rv.23-Oslofjordtunnelen var en erstatning til Hurum kommune for en hovedflyplass som ikke ble bygget. Tunnelen er bygget i den opprinnelige traseen for flyplassmotorveien.

Det er derfor ikke noen stor overraskelse at man nå, nesten 30 år seinere, finner at den korteste, mest robuste og økonomisk beste veilinjen over Oslofjorden ikke er en tunnel via Hurum kommune, men en bro via nordre Håøya og til Røyken kommune.

Hva sier Konseptvalg – rapporten

Rapportens broløsning for rv.23 gir overraskende stor økonomisk netto nytte på pluss 14 milliarder kr for de første 40 årene, fratrukket alle bygge- og planleggingskostnader. Tunnelløp nr.2 har derimot ingen positiv økonomisk nytte, men gir faktisk en ulempe på minus 4 milliarder kr.Vi får således totalt 18 milliarder kr større netto nytte av ei bru enn en tunnel den første tiden.

En bro gir større robusthet, bedre forutsigbarhet for trafikantene og vesentlig mindre utslipp. Kjørelengden mellom Drammen og E6-Vinterbro blir 6 km kortere, og man unngår en høydeforsering på 200 m i den undersjøiske tunnelen. En bro gir også mulighet til å gå og sykle over fjorden.

Vegvesenets rapport anbefaler å gå videre med en bro i stedet for tunnelløp nr. 2. Samferdselsdepartementets innleide konsulentfirma, Atkins AS, har kvalitetssikret rapporten og støtter anbefalingen.

Forhold som er underkommunisert og som taler for broløsning:

* Trafikkberegninger

Parsellene Rv23 Dagslet-Linnes(1) og E6-Manglerudlinjen(2) var utelatt i trafikkberegningene for broen. Ny veg for Nesoddens 20.000 innbyggere(3) og vegarm fra Vassum(4) til E18 ble også utelatt. Alt dette vil vesentlig øke nytten av en bro.

* Omkjøringsvei for E18 i Asker/Bærum og Oslo

Rv.23 med bro vil fungere som omkjøringsvei for trafikken på E18 gjennom Asker/Bærum og Oslo, og vil avlaste denne med over 10.000 kjøretøyer pr. døgn, hovedsakelig i rushtiden. En tunnelløsning vil ikke bli en like attraktiv omkjøringsvei.

* Boforhold og arbeidsplasser sør for Oslo

En varslet befolkningsøkning på 3-400.000 i Osloregionen innen 2040 vil medføre økt bosetting også i områdene syd for Oslo. Skal man oppnå et felles bolig- og arbeidsmarked på tvers av Oslofjorden sør for hovedstaden, kreves en robust og sikker forbindelse over fjorden. Bare en bro vil kunne tilfredsstille dette kravet.

* Et liv etter oljen

I framtiden må vi øke eksporten andre varer enn olje. Viktige eksportruter må være effektive og forutsigbare. En bro over Oslofjorden vil bli et robust og sikkert bindeledd for trafikken fra Vestlandet på E134 over til E18 og til våre fremtidig viktige markeder i Sverige, Finland, Baltikum og Russland.

Hva må regjeringen nå gjøre?

Det haster med en avgjørelse. Planleggingen lider på grunn av at det trekker ut i tid.

Samferdselsministeren må gi en tidsfrist-dispensasjon for dagens tunnel. Så må det snarest gjøres et valg mellom bro eller tunnel, slik at en eventuell planlegging av bro kan starte. Broen kan da åpnes midt i 2020-årene.

Nåværende undersjøiske Oslofjordtunnel stenges når brua åpnes - og kan kanskje brukes som depot for farlig avfall?

Dette blir et bompengeanlegg, og man kan forstå at det kan være vanskelig for Solvik-Olsen å forsvare den store byggekostnaden for broen. Vi bør likevel forvente at han ikke av den grunn føler seg tvunget til å lande på et undersjøisk tunnelløp nr.2.

Powered by Labrador CMS