Ny bok: – Vegvesenet samarbeidet med tyske okkupanter

Statens vegvesen hjalp okkupasjonsmakten med å hente inn anbud på bygging av flyplasser for tyskerne allerede i 1940. Vegvesenet var også godt kjent med nazistenes bruk av slavearbeidere.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Det er noe av det som kommer fram i en ny bok om historien til Statens vegvesen, skriver VG.

I boken dokumenteres det også at Vegvesenet før krigen hadde nær kontakt med nazistenes ingeniører, noe som førte til at kunnskapen om norske veier var større hos tyskerne enn hos det norske forsvaret.

Vegvesenet ga til og med tyskerne detaljerte veiplaner og veikart allerede i 1937.

– I 1940 kjørte tyskerne uhindret oppover Østerdalen på en nylig åpnet veistrekning, mens en norsk skytterlagsgruppe hadde laget en forsvarsstilling langs den gamle traseen. Wehrmacht visste altså mer om norske veier enn det norske forsvaret, konstaterer forfatter og historiker Pål Nygaard.

Mens Vegvesenet etter krigen hevdet at de ikke visste at tyskerne brukte slavearbeidere til sine veibyggingsprosjekter, dokumenterer Nygaard det motsatte.

– Det overrasker meg hvor storpolitisk blinde hele det norske veimiljøet var, og hvor naive de var med hensyn til Hitlers regime, sier Nygaard.

Seniorrådgiver Geir Paulsrud i Vegdirektoratet er ikke overrasket over funnene som presenteres i boken.

– Vi var vel forberedt på dette da vi bestilte en bok om Vegvesenets historie. Vi visste jo at veiene var livsviktige for Wehrmacht og at Vegvesenet jobbet tett med okkupasjonsmakten, sier Paulsrud.

Powered by Labrador CMS