F.v. Halvard Gavelstad i Norsk Byggtjeneste, Knud Mohn i Forsvarsbygg (som har representert Forsvarsbygg som kunde i utviklingsarbeidet), Jens-Dag Vatndal i Elektroforeningen og Terje Røising i Norske Rørgrossisters Forening ser nå frem til at IFD SignOn er på vei ut i markedet

I gang med salget på IFD SignOn

Mandag gikk startskuddet til den store fellessatsingen mellom Norske Rørgrossisters Forening, Elektroforeningen og Norsk Byggtjeneste AS kalt IFD SignOn.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Disse tre partene har gått sammen om å utvikle en felles kommunikasjonsplattform for sine produktdatabaser EFO, NRF og NOBB. Målet med IFD SignOn er kort fortalt at det skal bli byggenæringens oppslagsverk for produktinformasjon på tvers av flere bransjer. Fore å samkjøre satsninger er FD SignOn AS etablert, hvor de tre ulike grupperingene eier en tredjedel hver.

Denne storsatsingen har aktørene jobbet med i rundt fem år, og mye arbeid er blitt gjort løpet av denne perioden.

– Nå er næringen klar til å ta imot denne løsningen, mener Terje Røising i Norske Rørgrossisters Forening, Halvard Gavelstad i Norsk Byggtjeneste og Jens-Dag Vatndal i Elektroforeningen. Totalt er det investert rundt 15-20 millioner kroner i IFD SignOn, hvor også Innovasjon Norge har bistått med midler.

Søke opp byggevarer
Målet er at man basert på produkt- og miljøegenskaper enkelt skal kunne søke opp konkrete byggevarer i produktdatabasen.

– Med IFD SignOn får brukeren tilgang til all relevant informasjon og dokumentasjon som kreves innen bygg, elektro og VA/VVS. Produktdatablad, FDV-dokumentasjon, miljødokumentasjon med mer, er basert på kildedokumentasjon direkte fra produsentene som vil sikre oppdatert og riktig informasjon for 1,5 millioner produkter. Dette bidrar til effektivisering av all dokumentasjon i byggenæringen og øke etterspørsel etter produkter med dokumentasjon i henhold til gjeldende forskrifter og regelverk, forteller de tre partene

Mens Innovasjon Norge har gitt tilskudd til den nye løsningen, har Forsvarsbygg som kunde også vært sentral i utviklingen av det nye konseptet.

– Plattformen vil effektivisere hele informasjonslogistikken i byggenæringen. Basert på produkt- og miljøegenskaper, skal man enkelt og effektivt kunne søke opp konkrete byggevarer i produktdatabasen, påpeker Vatndal.

IFD SignOn utveksler produktinformasjon til bruk i Bygningsinformasjons-modeller (BIM) og for elektronisk innkjøpsplanlegging for bruk i e-handel (innkjøpssystemer).

– Løsningen gir unike muligheter til å effektivisere innkjøp ved hjelp av e-handel både i forhold til nye prosjekter og vedlikehold av eksisterende bygg, mener Røising.

Mandag begynte de tre ulike aktørenes organisasjoner å selge abonnement på den nye løsningen.

- Vi vil bruke ressurser i våre eksisterende organisasjoner til dette arbeidet, men det vil også komme inn personer som utelukkende skal ha salg av dette produktet som sin oppgave, sier Gavelstad.

- Vi mener konseptet er veldig bra og ser ut til å bli godt tatt imot av næringen, legger Røising til.

Muligheter utenlands
IFD SignOn skal være en unik løsning i europeisk målestokk.

– Vi ser også muligheter for denne løsningen utenfor Norges grenser. Vi har en internasjonal ambisjon for IFD SignOn – slik at utenlandske databaser kan hekte seg på løsningen. Men vi skal først lykkes i Norge, så Norden og så Europa. Dette har ligget i konseptet og var med i søknaden til støtte fra Standard Norge, forklarer Gavelstad.

Terje Røising fra NRF er daglig leder i det nye selskapet og Halvard Gavelstad blir styreleder.

Powered by Labrador CMS