Skoleelever bygger fremtidens hus

I samarbeid med skoleelever bygger boligkjeden Norgeshus to passivhus.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Norgeshus er involvert i to av seks PAL-prosjekter i Trøndelag. PAL (passivhus aktiv læring) er et samarbeid mellom kommunen og den videregående skolen. Elevene fra byggfag og elektro er med gjennom hele byggeprosessen i et fremtidsrettet byggeprosjekt som muligens blir standard byggeforskrift fra 2015.

Nyttig erfaring
Simen Andersen Nordbostad, Lewis Pennock og Farid Hamidi er blant elevene ved Skjetlein videregående skole som er i gang med bygging av PAL-prosjekt på Melhus, og de tror denne kompetansen og erfaringen blir god å ha med seg når de skal ut i arbeidslivet etter endt skolegang.

– Det er spennende å få være med og jeg tror vi blir attraktive hos fremtidige arbeidsgivere etter at vi har bygd et hus etter de nye kravene, sier de.

Faglærer Arve Karlstrøm roser også prosjektet.

– Samtidig som elevene får erfaring i å bygge et passivhus, får også erfaring fra et så reelt byggeprosjekt som overhodet mulig. Vi bruker standardiserte tegninger og skjema fra Norgeshus og følger boligprodusentenes KS-systemet og kontrollrutiner. Elevene har fått et veldig sterkt eierforhold til dette prosjektet, uttaler Karlstrøm.

Unikt samarbeid
PAL-prosjektet som er i regi av fylkeskommunen, har som mål å bedre opplæringen av blant annet byggfagselever og å skape en spennende opplæringsarena som øker lærelysten og gjennomføringsgraden til elevene i videregående utdanning. Et av målene er også å øke kompetansen for bygging av hus som har lavt energiforbruk.

Norgeshus hovedkontor har tegnet og prosjektert de to boligprosjektene, ett for Melhus kommune og ett for Grong kommune. Og teknisk sjef i Norgeshus, Snorre Bjørkum, synes det er flott å få være med på dette prosjektet.

– Det er givende å kunne bidra med vår kompetanse og ikke minst å samarbeide med de videregående skolene om opplæring av framtidas arbeidstakere, sier Bjørkum.

Powered by Labrador CMS